Gratis uittesten

Realtime-versie

Realtime Koersmonitor

Alles over koersupdate

Koersen via DoubleQUOTE

Gratis koersen via YAHOO

Cursus VisionEXPERT

Beschikbare historieken

Registratie programma

Upgrade uit Vision2000

Handleiding VisionEXPERT

Koppeling Portfolio2000

Aanpassingen software

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"FAQ" is de Engelstalige afkorting voor Frequently Asked Questions, vrij vertaald

“veel gestelde vragen". Via deze FAQ trachten we u zo snel mogelijk op weg te

helpen met de kleine vraagjes waarmee iedere nieuwe VisionEXPERT-gebruiker

soms kampt. Deze FAQ kunt u rechtstreeks in VisionEXPERT oproepen via de

menukeuze 'Help - VisionExpert FAQ'. Indien u uw antwoord niet in deze lijst terug-

vindt kunt u nog steeds uw probleem voorleggen aan onze helpdesk via het

e-mailadres info@visionexpert.be. We helpen u dan graag verder.

 

 

    

 

 

 

 

 

Kan ik VisionEXPERT vrijblijvend en zonder enige aankoopverplichting uittesten ?

Het programma is reeds vervallen of ik vond nog niet de tijd om het uit te testen.

Hoe kan ik het programma na de proefperiode gemakkelijk verwijderen ?

Hoe worden de koersen bijgewerkt ?

Wat is het verschil tussen VisionEXPERT Basic en Professional ?

Kan ik met deze proef-versie blijven verderwerken ?

 

 

    

 

 

Wat is het verschil met mijn vorige versie van VisionEXPERT en deze "realtime"-versie ?

Kan ik het programma ook nog gebruiken zonder internetverbinding ?

Is er een prijsverschil tussen de (vroegere) endofday-versie en de (nieuwe) Realtime-versie ?

Krijg ik deze intraday-koersen gratis binnen ?

De koersen zijn niet realtime maar zijn 15 minuten vertraagd ?

Kan ik het programma ook koppelen aan betalende diensten ?

Moet ik nog steeds 's avonds de slotkoersen laten bijwerken ?

Ik beschik over DoubleQuote of Eurobench en krijg geen intradaykoersen !

 

 

 

 

Waarvoor dient dit Monitor-scherm ?

Kan ik hier ook mijn eigen Monitor-tabellen samenstellen ?

Kan ik zelf aandelen aan deze tabel toevoegen ?

Kan ik hier effecten die me niet interesseren uit verwijderen ?

Kan ik ook andere kolommen in de tabel visualiseren ?

Hoe kan ik de grafiekbalk activeren ?

Hoe kan ik een grafiek uit deze grafiekbalk verwijderen ?

Kan ik de grootte van deze grafieken aanpassen ?

Kan ik een andere grafieklayout voor deze grafieken instellen ?

Kan ik ook intraday-grafieken oproepen ?

 

 

    

 

 

Hoe worden de koersen binnen het programma bijgewerkt ?

Kan ik nog steeds manueel de koersen van enkele effecten bijwerken ?

Kan ik in VisionEXPERT GRATIS de slotkoersen inlezen ?

Via welke sites kan ik gratis koersen inlezen ?

Kan ik ook de koersen van de beleggingsfondsen gratis downloaden ?

Blijven deze koersen altijd gratis ?

Wat is het verschil tussen de Turbo-driver en de Snapshot-driver ?

Kan ik VisionEXPERT ook koppelen aan een betalend abonnement ?

Waar kan ik mij abonneren op een betalend koersabonnement ?

Ik heb reeds een abonnement bij een koersprovider, kan ik dit blijven gebruiken ?

Ik heb niet dagelijks de tijd om de koersupdate te doen, is dat een probleem ?

 

 

Wat is DoubleQUOTE ?

Kan ik DoubleQUOTE in VisionEXPERT gebruiken ?

Krijg ik via DoubleQUOTE ook intraday-gegevens binnen ?

Wat kost een abonnement op DoubleQUOTE ?

Hoe kan ik mij abonneren op DoubleQUOTE ?

Kan ik de historieken van DoubleQUOTE downloaden ?

Kan ik dit systeem vrijblijvend uittesten in mijn VisionEXPERT ?

Hoe kan ik de nieuwe aandelen aan DoubleQUOTE toevoegen ?

Ik krijg bij de koersupdate geen DoubleQUOTE-markten !

Na de koersupdate zijn mijn koersen niet bijgewerkt !

Waar moet ik mijn abonnementsgegevens voor DoubleQUOTE invoeren ?

Welke zaken kan ik zelf uitproberen bij eventuele problemen ?

Welke zaken moet ik instellen in mijn FireWall of AntiVirusprogramma ?

Heb ik wel toegang tot de DoubleQUOTE servers ?

Werk ik met de recentste versie van de DoubleQUOTE-driver ?

 

 

Zijn de koersen van Yahoo GRATIS ?

Waarom zijn deze koersen gratis ?

Hoe lang blijven deze koersen nog gratis ?

Welke beurzen kan ik via Yahoo gratis opvolgen ?

Welke koersgegevens krijg ik gratis via Yahoo ?

Kan ik ook gratis de koersen van de beleggingsfondsen downloaden ?

Krijg ik naast gratis slotkoersen ook intraday-koersen ?

De intraday-koersen zijn niet realtime maar 15 minuten vertraagd.

Moet in het programma nog bepaalde instellingen doen voor Yahoo ?

Wanneer zijn de slotkoersen van Yahoo bijgewerkt ?

Tot hoe ver zijn de historieken van Yahoo momenteel bijgewerkt ?

Kan ik op de website van Yahoo zien of een aandeel gesplitst werd ?

Kan ik zelf Yahoo-beurzen (of markten) toevoegen ?

Kan ik zelf aandelen toevoegen die nog niet in VisionEXPERT aanwezig zijn ?

Ik vind een aandeel niet terug, kan ik dit niet zelf via Yahoo opzoeken ?

Kan ik historieken downloaden ?

Kan ik ook extra historieken bestellen ?

Hoe kan ik de koersen van alle effecten laten bijwerken ?

In het Update-scherm krijg ik onder "Yahoo" geen beurzen of markten te zien.

Wat is het verschil tussen Yahoo Turbo en Snapshot ?

Hoe gebruik ik de Yahoo Snapshot driver ?

Ik heb niet dagelijks de tijd om de koersupdate te doen, is dat een probleem ?

Moet ik de slotkoersen van de aandelen 's avonds nog steeds dagelijks laten bijwerken ?

De slotkoersen worden niet bijgewerkt, wat kan ik zelf controlleren ?

Waarom krijg ik in VisionEXPERT geen volledige intraday-grafiek te zien ?

Hoe lang duurt het om de slotkoersen van de aandelen bij te werken ?

De koersen van de indexen worden niet bijgewerkt.

Welke zaken moet ik instellen in mijn FireWall of Antivirusprogramma ?

Werk ik met de recentste versie van de Yahoo-driver ?

 

 

    

 

 

Hoe leer ik de software te gebruiken ?

Waar gaan deze cursussen door ?

Wanneer gaan deze cursussen door ?

Zijn er PC's aanwezig tijdens deze cursussen ?

Hoe kan ik op deze cursus inschrijven ?

Is deze interactieve cursus gratis ?

 

 

 

Wat zijn historieken ?

Wat is de bedoeling van de historieken ?

Welke historieken moet ik precies gebruiken ?

Welke historieken zijn er beschikbaar in de proef-versie ?

Welke historieken zijn er beschikbaar in het programma ?

Kan ik dit overzicht ook op via deze website oproepen ?

Worden deze koershistorieken gratis bij het programma geleverd ?

Tot hoe ver gaan deze koershistorieken terug in de tijd ?

Kan het programma meer dan 10 jaar teruggaan in de tijd ?

Wanneer moet ik deze historieken downloaden ?

Kan ik na de installatie nog extra historieken downloaden ?

Kan ik zelf kiezen welke markten ik wel en welke ik niet wens te installeren ?

Kan ik zelf markten aanmaken die niet in het programma zitten ?

Kan ik ontbrekende effecten gemakkelijk zelf toevoegen ?

Wat met ontbrekende koershistorieken van nieuwe aandelen ?

 

 

  

 

 

Waarom moet ik het programma registreren ?

Wanneer moet ik het programma registreren ?

Waar vind ik het serienummer ?

Waarom vraagt het programma mij soms om opnieuw te registreren ?

Ik krijg het registratiescherm maar ik vind nergens het bijhorende serienummer.

Mijn proefperiode van VisionExpert is verlopen, wat moet ik nu doen ?

Het online registreren van de software lukt niet, wat moet ik doen ?

 

 

 

Kan ik als bestaande Vision2000-gebruiker GRATIS de upgrade bekomen ?

Kan ik mijn huidige gegevens uit Vision2000 blijven gebruiken ?

Worden bij de Vision2000-upgrade ook historieken geleverd ?

Kan ik na de conversie Vision2000 nog gebruiken ?

Kan ik niet gewoon starten met kompleet nieuwe data ?

 

 

  

Wordt er een handleiding meegeleverd bij de aankoop van het programma ?

Waar kan ik de handleiding van VisionEXPERT vinden ?

Is de handleiding ook online op de website te bekijken ?

Hoe kan ik een gedrukte handleiding op papier bekomen ?

Wordt deze handleiding regelmatig bijgewerkt ?

Hoe kan ik de recentste handleiding bekomen ?

Bevat uw handleiding meer uitleg over de verschillende indicatoren ?

In de handleiding vind ik geen oplossing tot mijn vraag, wat kan ik doen ?

Waar dient het gebruikersforum precies voor ?

 

 

Kan ik het programma koppelen aan mijn versie van Portfolio2000 ?

Kan ik de proef-versie van VisionEXPERT koppelen aan Portfolio2000 ?

Kan ik de portefeuilles uit Portfolio2000 oproepen in VisionEXPERT ?

Ik kan de portefeuilles oproepen, maar de aandelen die erin staan lijken niet te werken

Hoe kan ik de transacties automatisch op mijn grafieken laten afbeelden ?

 

 

Kan ik de updates van het programma GRATIS downloaden ?

Waar kan ik zien of ik over de recentste versie van het programma beschik ?

Waar kan ik een overzicht zien van de aangebrachte wijzigingen ?

Kan ik dit overzicht ook op de website raadplegen ?

Worden mijn gegevens overschreven bij de installatie van de nieuwste versie ?

Hoe kan ik de recentste versie van het programma downloaden ?

De menukeuze "Help-VisionExpert Update" is niet zichtbaar in mijn versie !

Kan ik de update ook ergens manueel downloaden en zelf installeren ?

Ik krijg de melding "Er is geen recentere versie beschikbaar" !

Ik krijg de melding : "Dit serienummer hoort niet bij dit programma..."

Na het updaten van de software beschik ik nog steeds niet over de recentste release.

Het bijwerken van de upgrade lukt absoluut niet meer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VisionEXPERT counter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

 

 

 

 

 

Kan ik VisionEXPERT vrijblijvend en zonder enige aankoopverplichting uittesten ?

Inderdaad, U kunt VisionEXPERT gedurende 3 weken in zijn volledige vorm uittesten, volledig GRATIS, en zonder enige aankoopverplichting of borgstelling. Het betreft hier de volledige versie van VisionEXPERT Professional inclusief het GRATIS bijwerken van de koersen. Het enige dat u hiervoor hoeft te doen is het aanvraagformulier op de website volledig in te vullen. Wij zullen u dan zo snel mogelijk contacteren en de instructies doormailen. Het aanvraagformulier vindt U hier : aanvraagformulier.  Indien u er niet in slaagt dit formulier in te vullen, stuur dan een mailtje met uw persoonlijke gegevens (naam, adres, ...) naar info@visionexpert.be. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Het programma is reeds vervallen of ik vond nog niet de tijd om het uit te testen

Indien u niet de tijd vond om tijdens uw proefperiode het programma aan een grondige studie te onderwerpen, dan kunnen wij uw proefperiode met enkele weken verlengen. Stuur hiervoor een e-mail naar info@visionexpert.be met een verzoek tot verlenging van uw proefperiode. Vermeld ook steeds uw persoonlijke gegevens van uw vorige proefperiode. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Hoe kan ik het programma na de proefperiode gemakkelijk verwijderen ?

Indien u na uw proefperiode geen gebruik meer wenst te maken van VisionEXPERT, dan volstaat het om de complete VisionEXPERT-subdirectory (c:\program files\visionexpert trial) van uw schijf te wissen. Eventuele icoontjes of snelkoppelingen op de desktop kunt u ook zonder problemen verwijderen. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Hoe worden de koersen bijgewerkt ?

Om de koersen van VisionEXPERT in de trial-versie bij te werken wordt gebruik gemaakt van diverse websites die gratis koersen ter beschikking stellen (zoals oa Yahoo). Deze websites zijn vrij volledig en bieden een breed gamma aan effecten. Zo kunt u via Yahoo meer dan 100.000 aandelen en 10.000 indexen over de hele wereld downloaden. Voor ons dus het ideale systeem om de kracht en eenvoud van VisionEXPERT mee aan te tonen. Wanneer u het programma aankoopt, dan kunt u het programma ook aan andere koersproviders koppelen, zoals DoubleQuote of EuroBench. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Wat is het verschil tussen VisionEXPERT Basic en Professional ?

VisionEXPERT bestaat in 2 versies : een goedkope instap-versie (VisionEXPERT Basic) en de duurdere VisionEXPERT Professional.  In beide versies kunnen de koersen GRATIS via verschillende websites worden ingelezen. Een compleet overzicht van de verschillen vindt u op deze website in het functionaliteiten-overzicht : overzicht verschilpunten Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Kan ik met deze proef-versie blijven verderwerken ?

Nadat u de proefversie heeft geïnstalleerd kunt u het programma gedurende een 3-tal weken volledig uittesten. Na deze proefperiode wordt het programma onbruikbaar, en het enige dat u dan kunt doen is het programma aankopen. Bestaande VisionEXPERT-gebruikers die reeds over VisionEXPERT beschikken kunnen deze versie registreren via hun bestaand serienummer (van de Professional). Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

    

 

Wat is het verschil met mijn vorige versie van VisionEXPERT en deze "realtime"-versie ?

Niet alleen zijn de mogelijkheden van deze versie enorm uitgebreid (Multicharts, voorbeeldvensters met Technische analyse, Agenda, Favorieten, Profiel, Sektorgenoten, etc..), het programma is nu ook gekoppeld aan een onzichtbare koersenstroom, zowel voor slotkoersen als intraday-koersen. Deze koppeling zorgt er voor dat u altijd over een actuele grafiek van een aandeel beschikt : ontbrekende slotkoersen zullen voor dit aandeel automatisch op de achtergrond worden opgevraagd, en overdag krijgt u hier bovendien steeds de nieuwste (intraday-stand) doorgestuurd. Compleet nieuw is het centrale "Monitor"-scherm waar u overdag zelf uw favoriete aandelen of markten kunt opvolgen. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Kan ik het programma ook nog gebruiken zonder internetverbinding ?

Indien u geen internetverbinding heeft bij het opstarten van het programma, dan zult u hiervoor eenmalig een kleine melding zien onderaan uw scherm. Het programma zal vervolgens gewoon verder werken zoals de voorgaande versie. U kunt dus nog steeds de gegevens opvragen en grafieken raadplegen,  omdat de databases op uw harde schijf staan. Alleen zullen de ontbrekende koersen op de grafiek niet automatisch bijgevuld worden. Ook het Monitor-scherm zal dan natuurlijk niet bijgewerkt worden met nieuwe informatie. Indien u dus op vrijdagavond uw databestanden bijwerkt (met slotkoersen), dan kunt u uw laptop gerust meenemen naar uw buitenverblijf waar u misschien niet over internet beschikt. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Is er een prijsverschil tussen de (vroegere) endofday-versie en de (nieuwe) Realtime-versie ?

De prijs voor het programma is ondanks al deze uitbreidingen ongewijzigd gebleven. De software bevat dus steeds de slotkoersgegevens alsook de koppeling voor de intraday-gegevens. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Krijg ik deze intraday-koersen gratis binnen ?

De koppeling met de intraday-gegevens gebeurt op de achtergrond via verschillende websites die gratis deze gegevens ter beschikking stellen. Zo lang deze informatie gratis wordt aangeboden kunt u deze ook gratis in VisionEXPERT opvragen. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

De koersen zijn niet realtime maar zijn 15 minuten vertraagd ?

De gratis koersen die worden aangeboden zijn inderdaad met 15 minuten vertraagd. Geen enkele website biedt gratis realtime-koersen aan vanwege de diverse vergoedingen (realtime-fees) die per gebruiker moeten betaald worden. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Kan ik het programma ook koppelen aan betalende diensten ?

Momenteel wordt hard gewerkt om het programma te koppelen aan zowat alle diensten die realtime (of vertraagde) koersinformatie verstrekken.  Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Moet ik nog steeds 's avonds de slotkoersen laten bijwerken ?

Indien u VisionEXPERT alleen gebruikt om af en toe enkele grafieken op te vragen, dan is er geen enkele reden om nog 's avonds de koersupdate uit te voeren : het programma zal de grafiek namelijk automatisch bijwerken met alle ontbrekende koersen, dus u heeft steeds een actuele grafiek. Indien u echter ook gebruik maakt van de "Lijsten" en de "Statistieken" binnen het programma, dan is het wel aangewezen om geregeld de koersupdate te starten zodat alle effecten tot exact dezelfde datum zijn bijgewerkt. De "Lijsten" en "Statistieken" worden nog steeds berekend met slotkoersen, vandaar. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Ik beschik over DoubleQuote of Eurobench en krijg geen intradaykoersen !

Indien u een betalend abonnement heeft op de slotkoersen van DoubleQuote (of Eurobench, ...) dan zult u momenteel geen intraday-updates binnenkrijgen, ook niet voor de ontbrekende slotkoersen op de grafiek. De diensten van DoubleQuote en EuroBench worden momenteel aangepast zodat ook (vertraagde doch veel uitgebreidere) intraday-koersen kunnen aangeboden worden.  Via uw abonnement op de slotkoersen zult u dus binnenkort ook de intraday-koersen kunnen inlezen, en dit tegen dezelfde voorwaarden. Ook echte realtime-koersen zullen dan (mits aanpassing van het abonnement) tot de mogelijkheden behoren. Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

    

 

Waarvoor dient dit Monitor-scherm

In het Monitor-scherm worden de aandelen (indexen, ...) die zich in de tabel bevinden

continu bijgewerkt met recente (realtime of vertraagde) koersen. Op deze manier bent u

continu op de hoogte van de situatie op de beursvloer. In combinatie met de "grafiekbalk"

en het "voorbeeldvenster" (rechts) is dit de ideale omgeving om als belegger overdag in

te vertoeven. Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Kan ik hier ook mijn eigen Monitor-tabellen samenstellen ?

Het programma wordt standaard geïnstalleerd met enkele voorbeelden van Monitor-tabellen. Deze worden onderaan het scherm op de verschillende tabbladen getoond. Door op één van deze tabbladen te klikken kunt u een andere Monitor-tabel oproepen. Zoals u zult zien hebben we gezorgd voor verschillende kleuren en smaken. Om zelf een eigen Monitor-tabel aan te maken kiest u eerst de layout die het best aanleunt bij uw persoonlijke smaak. Vervolgens kiest u de menukeuze "Bewerken - Toevoegen tabel" en tikt u de naam voor het nieuwe scherm. Het programma zal vervolgens een blanco tabel op het scherm afbeelden waarin u nu zelf uw favoriete aandelen kunt toevoegen (zie ook hieronder). Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Kan ik zelf aandelen aan deze tabel toevoegen ?

Alle aandelen die in uw VisionEXPERT-markten aanwezig zijn kunt u heel eenvoudig aan deze tabel toevoegen. Via de menukeuze "Bewerken - Toevoegen effect" krijgt u het scherm waarmee u gemakkelijk de databases kunt doorzoeken (per markt, per lijst, favorieten, portefeuilles, ...). Merk op dat u in dit selectiescherm ook meerdere effecten ineens kunt selecteren. Het heeft ook alleen zin om aandelen toe te voegen waarvoor ook effectief intraday-koersen beschikbaar zijn. U kunt hier dus ook fondsen of obligaties toevoegen, maar de koers van deze effecten zal slechts één keer per dag bijgewerkt worden. (Er zijn ook markten waar helemaal geen intraday-koersen voor zullen binnenkomen). Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

Kan ik hier effecten die me niet interesseren uit verwijderen ?

Om één of meerdere effecten uit deze tabel te verwijderen volstaat het deze effecten in de tabel te selecteren en vervolgens de menukeuze "Bewerken - Verwijderen effect" te kiezen. Het programma zal deze effecten vervolgens uit de tabel verwijderen. Deze effecten worden echter niet uit uw markten gewist zodat u ze wel nog in het programma kunt oproepen. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Kan ik ook andere kolommen in de tabel visualiseren ?

Naast de kolommen die zichtbaar zijn, heeft u ook nog een ruime keuze uit extra zaken die op het scherm kunnen afgebeeld worden. De breedte van uw scherm is uw grootste vijand. Om extra kolommen te activeren roept u de "Eigenschappen" van de Monitor-tabel op. U kunt de kolommen ook rechtstreeks op het scherm activeren door met de rechtermuistoets op de kolomtitels te klikken. In dit nieuwe menuvenster worden onder "Meer kolommen..." alle overige mogelijkheden afgebeeld. Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Hoe kan ik de grafiekbalk activeren ?

Om één (of meerdere) van de aandelen uit de Monitortabel als grafiek af te beelden volstaat het om het effect in de tabel te selecteren, en vervolgens op de "F8"-functietoets te klikken. Het programma zal vervolgens de grafiek van dit aandeel bovenaan de "grafiekbalk" toevoegen. U kunt ook met de rechtermuistoets op het effect klikken en vervolgens de menukeuze "Grafiekbalk (F8)" kiezen. In sommige Monitor-tabellen wordt naast elk effect ook een "grafiekbalk"-icoontje afgebeeld. Door op dit icoontje te klikken kunt u een aandeel ook naar de grafiekbalk sturen. Indien dit icoontje niet zichtbaar is in de tabel dan kunt u deze kolom best activeren (zie verder). U kunt ook meerdere effecten ineens naar de grafiekbalk sturen door vooraf meerdere effecten ineens te selecteren.  Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Hoe kan ik een grafiek uit deze grafiekbalk verwijderen ?

Om een afgebeelde grafiek te verwijderen klik u gewoon in de rechterbovenhoek van de grafiek op de "Sluiten"-toets die met een "X" wordt aangeduid. Indien u de laatste grafiek afsluit zal de complete grafiekbalk bovenaan verdwijnen. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Kan ik de grootte van deze grafieken aanpassen ?

De afmetingen van alle afgebeelde grafiekjes zijn identiek en worden steeds bewaard. Om de hoogte of de breedte van de grafiekjes aan te passen gebruikt u de horizontale en vertikale "splitsbalken" die tussen de grafiekjes worden afgebeeld. Wanneer u de splitsbalk loslaat zullen alle grafiekjes aangepast worden. Indien niet alle grafieken in de breedte op het scherm kunnen, verschijnt onderaan een scrollbalk waarmee u de grafieken in beeld kunt scrollen. Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Kan ik een andere grafieklayout voor deze grafieken instellen ?

Alle grafieken in de grafiekbalk bovenaan hebben dezelfde layout. Indien u gebruiker bent van VisionEXPERT Professional dan kunt u ook een andere schermlayout kiezen. In het "voorbeeldvenster" aan de rechterzijde vindt u onder "Schermlayouts" alle beschikbare grafieklayouts terug. Klik met de muis op de gewenste layout en het programma zal de weergave van alle grafiekjes in de grafiekbalk aanpassen. Vanaf nu wordt deze layout ook gebruikt voor nieuwe grafieken. Deze functionaliteit is niet aanwezig in de Basic-versie van VisionEXPERT. Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Kan ik ook intraday-grafieken oproepen ?

Hierboven wordt beschreven hoe u gemakkelijk een grafiek kunt oproepen. Via de sneltoetsen op de datumschaal van de grafiek kunt u deze grafieken gemakkelijk omschakelen van slotkoersen naar intradaykoersen (ticks, 1 minuut, 2 minuten, 5 minuten, etc..). Indien deze "sneltoetsen" niet op de datumschaal zichtbaar zijn, dan zullen deze automatisch verschijnen wanneer u de muis over de datumschaal van de grafiek beweegt. Deze toetsen zullen dan nadien ook automatisch terug verdwijnen. Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

    

 

Hoe worden de koersen binnen het programma bijgewerkt ?

VisionEXPERT kan zowel gekoppeld worden aan koersleveranciers die GRATIS slotkoersen op internet publiceren (zoals bv Yahoo, Reuters, ...), als aan betalende koersproviders (zoals DoubleQuote, EuroBench, ...) waarvoor u een (jaarlijks) abonnement moet betalen. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Kan ik nog steeds manueel de koersen van enkele effecten bijwerken ?

Gebruikers die nog steeds enkele aandelen met de hand opvolgen (bv enkele exotische fondsen in portefeuille) kunnen dit ook in de huidige versie van het programma blijven doen. U kunt de koersen per effect invoeren (dus alle koersen van één effect) of per beursdag (alle koersen van meerdere effecten op dezelfde beursdag). Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Kan ik in VisionEXPERT GRATIS de slotkoersen inlezen ?

Met VisionExpert kunt u volautomatisch de slotkoersen inlezen van verschillende websites die reeds jaren gratis slotkoersen verstrekken (zoals o.a. Yahoo). Op deze manier heeft u toegang tot meer dan 100.000 verschillende aandelen, maar ook indexen, wisselkoersen, opties en commodities. Dus ook indien u enkele weken afwezig was zal het programma probleemloos

de ontbrekende koers- gegevens downloaden en verwerken, volledig GRATIS, zonder abonne- mentskosten. Kortom de ultieme oplossing indien u nog de koersen manueel intikt of dagelijks via een Teletext-decoder inleest. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Via welke sites kan ik gratis koersen inlezen ?

Het aanbod aan websites die koersen aanbieden stijgt met de dag. Het spreekt voor zich dat we alleen voor de meest stabiele websites een "driver" voorzien. Momenteel hebben we reeds drivers voor YahooFinance, maar ook voor de fondsen van MorningStar. Indien u een website kent die gratis koersen aanbiedt die nog niet ondersteund wordt kunt u het ons gerust laten weten. Persoonlijk gaat onze voorkeur uit naar Yahoo omdat deze website zowat alles aanbiedt en vrij snel en gratis is. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Kan ik ook de koersen van de beleggingsfondsen gratis downloaden ?

Sinds kort kunt u in VisionEXPERT ook de slotkoersen van de beleggingsfondsen inlezen, volledig GRATIS. De fondsen staan mooi per "aanbieder" onderverdeeld zodat u alleen deze fondsen kunt downloaden die U interesseren. Een overzicht van de beschikbare fondsaanbieders vindt u op de website van MorningStar terug. Via de keuze "Update - Internet" kunt u de "driver" voor MorningStar oproepen. Deze driver neemt een snapshot van de koersen die op de website worden getoond, een soort "tussenstand" dus. Binnenkort zullen we voor deze fondsen ook historieken over 10 jaar op onze website aanbieden. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Blijven deze koersen altijd gratis ?

Hoe lang deze websites hun data gratis ter beschikking blijven stellen kunnen ook wij niet voorspellen, maar zolang ze dit gratis blijven doen, kunt u deze gegevens ook gratis in het programma blijven inlezen. Onze drivers worden continu bijgewerkt aan de laatste aanpassingen van de websites. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Wat is het verschil tussen de Turbo-driver en de Snapshot-driver ?

In het scherm met de koersupdate via Internet ziet u inderdaad per koersleveranciers een "driver" staan. De YahooTurbo-driver zal bijvoorbeeld de slotkoersen van de aandelen inlezen via de slotkoersen-servers van Yahoo, en dit met 4 aandelen tegelijkertijd. De YahooSnapshot-driver haalt de koersgegevens echter via de gewone website, en kan op deze manier tot 40 aandelen per seconde inlezen. Het enige nadeel van deze manier van werken is dat deze website geen historische koersen beschikbaar stelt, dus moet u de koersupdate elke dag uitvoeren. Zoniet zult u "gaten" in uw historieken krijgen. U kunt deze 2 systemen gerust door elkaar gebruiken, bv om 's avonds reeds om 17u45 over de slotkoersen te beschikken, dit terwijl de koersen op de slot- koersenservers pas later beschikbaar zijn. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Kan ik VisionEXPERT ook koppelen aan een betalend abonnement ?

Naast de GRATIS koersen kunt u het programma ook koppelen aan de meest courante koers- leveranciers (DoubleQuote, EuroBench, ...), ook indien u reeds een bestaand abonnement op een koersprovider heeft. De meeste koersproviders worden door VisionEXPERT rechtstreeks ondersteund zonder dat u hiervoor extra programma's of retrievers nodig hebt. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Waar kan ik mij abonneren op een betalend koersabonnement ?

Op onze bestelbon kunt u zich inschrijven voor enkele van deze diensten. Indien uw voorkeur naar een andere koersprovider uitgaat kunt u het ons gerust laten weten, normaal kunnen we VisionEXPERT dan vrij snel koppelen aan uw systeem. Indien u het abonnement via onze website bestelt ontvangt u bovendien volledig gratis de kant-en-klare koershistorieken voor de verschillende beurzen. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Ik heb reeds een abonnement bij een koersprovider, kan ik dit blijven gebruiken ?

VisionEXPERT kan inderdaad aangesloten worden op de meest courante koersleveranciers. U kunt dus uw bestaande koersabonnement in VisionEXPERT blijven gebruiken. Indien u niet over de nodige starthistorieken beschikt kunt u deze via onze website bestellen. Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Ik heb niet dagelijks de tijd om de koersupdate te doen, is dat een probleem ?

Indien u de koersupdate niet dagelijks doet, maar eerder wekelijks, dan zorgt ook dit voor geen enkel probleem : het programma bepaalt zelf welke beursdagen ontbreken en deze informatie wordt bij de eerstvolgende koersupdate opgevraagd en bijgewerkt. Sommige gratis websites (de zogenaamde "snapshots") geven echter alleen de actuele koersen (zoals MorningStar), zodat u hier wel dagelijks een koersupdate zult moeten doen. In dit geval zult u voor elk aandeel slechts om de week een koers op de grafiek aantreffen. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Wat is DoubleQUOTE ?

DoubleQUOTE biedt reeds meer dan 10 jaar betrouwbare informatie evenals historische koersen van de 4000 belangrijkste aandelen wereldwijd, verspreid over meer dan 20 verschillende beurzen. Deze gegevens kunnen in zowat alle analyseprogramma's rechtstreeks worden ingelezen. Het aanbod omvat een ruime selektie van de belangrijkste aandelen verspreid over meer dan 20 beurzen wereldwijd. Hieronder bevinden zich ook tal van wisselkoersen en internationale indices. Meer informatie vindt u ook op hun website : www.doublequote.com Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Kan ik DoubleQUOTE in VisionEXPERT gebruiken ?

In VisionEXPERT kunt u via de diensten van DoubleQUOTE uw (slot-)koersgegevens laten bijwerken. Slechts één muisklik volstaat om de slotkoersen van deze 4000 effecten in VisionEXPERT bij te werken, zonder dat u zelf bestanden hoeft te selecteren of zelfs unzippen. Het systeem houdt zelf bij welke koersen er moeten bijgewerkt worden, ook indien U één of meerdere dagen afwezig bent. Om de koersen via DoubleQUOTE bij te werken selecteert u in het programma de optie "Update - Internet" en kiest u vervolgens voor "DoubleQUOTE".  Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Krijg ik via DoubleQUOTE ook intraday-gegevens binnen ?

Momenteel betreft DoubleQUOTE alleen slotkoersgegevens. Maar binnenkort komt DoubleQUOTE met enkele nieuwe formules zodat ook intradaykoersen zullen aangeboden worden. Dit wordt normaal ergens in maart 2005 verwacht. Bestaande DoubleQUOTE-gebruikers zullen vanaf dan dus méér krijgen voor hetzelfde abonnement. Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Wat kost een abonnement op DoubleQUOTE ?

DoubleQUOTE hanteert slechts één abonnementsformule met een jaarlijkse bijdrage. Voor slechts 249€ per jaar heeft u 24/24uur en 7/7dagen toegang tot de databank. U downloadt dan naast de slotkoersen zowel de volumes als de openings-, hoogste- en laagste koersen. Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Hoe kan ik mij abonneren op DoubleQUOTE ?

Abonneren kan via de website van DoubleQUOTE ofwel via deze website : op de bestelbon kunt u aankruisen dat u een abonnement op DoubleQUOTE wenst. De DoubleQUOTE-bestelbon kunt u eveneens downloaden via de website in PDF-formaat. U kunt deze bestelbon afdrukken en vervolgens doorfaxen. Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Kan ik de historieken van DoubleQUOTE downloaden ?

Zowel abonnees als proef-gebruikers hebben toegang tot maar liefst 10 jaar koershistorieken klaar om in de software verwerkt te worden. Indien u het aanbod van DoubleQUOTE wenst te zien in uw VisionEXPERT, dan volstaat het de historieken te downloaden via het "Historieken"-scherm van uw VisionEXPERT. Kies daar voor "Downloaden via Internet" en kies vervolgens voor "DoubleQUOTE". Een overzicht van de beschikbare DoubleQUOTE-historieken vindt u ook op onze website terug : DoubleQUOTE-markten. Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Kan ik dit systeem vrijblijvend uittesten in mijn VisionEXPERT ?

Geïnteresseerde gebruikers kunnen de DoubleQUOTE-download eerst gedurende 3 weken volledig vrijblijvend uitproberen. Nadien hoeft u pas te beslissen indien u zich al dan niet op deze dienst wenst te abonneren. Vul het aanvraagformulier in en binnen een mum van tijd is uw proefabonnement geactiveerd : aanvraagformulier DoubleQUOTE Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Hoe kan ik de nieuwe aandelen aan DoubleQUOTE toevoegen ?

Het DoubleQUOTE-aanbod bestaat uit een selectie van 4000 waarden die door ons zorgvuldig werd samengesteld uit de belangrijkste wereldbeurzen. Het komt echter voor dat sommige aandelen uit de lijst verdwijnen (overname, fusie, ...) of dat er nieuwe aandelen aan onze selectie van 4000 worden toegevoegd.  Deze aandelen worden echter niet automatisch aan uw VisionExpert-database toegevoegd : alleen de aandelen die zich reeds in VisionExpert bevinden zullen dus bijgewerkt worden. Om uw database van VisionExpert met de nieuwste aandelen bij te werken gaat u als volgt te werk :

  • Start VisionExpert
  • Selecteer de optie "Update - Via Internet" in de navigatiebalk
  • Activeer in dit scherm de driver "DoubleQuote Names" en klik op "Volgende"
  • In het volgende scherm selecteert u de markt(en) die u wenst bij te werken en klik op "Volgende"
  • Het programma zal nu uw markten bijwerken en alle nieuwe effecten aan uw database toevoegen.
  • (Bij de eerstvolgende koersupdate zal het programma dan de ontbrekende 10 jaar koershistorieken downloaden, indien beschikbaar)  Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Ik krijg bij de koersupdate geen DoubleQUOTE-markten !

Wanneer u in het scherm met de koersupdate via DoubleQUOTE "Geen beschikbare beurzen" aantreft, dan komt dit omdat u waarschijnlijk nog geen DoubleQUOTE-historieken heeft geïnstalleerd.

Elke provider van beurskoersen (DoubleQuote, EuroBench, ...) hanteert zijn eigen interne codes

om de verschillende effecten mee te identificeren. Vandaar ook dat per koersprovider verschillende koershistorieken moeten geïnstalleerd worden (zie ook verder bij "Historieken"). De historieken die u op onze servers voor "EuroNext Parijs" voor DoubleQUOTE kunt downloaden verschillen dus van de historieken van "EuroNext Parijs" van EuroBench of Yahoo.

U kunt dit gemakkelijk controlleren in het scherm met de "Markten" in VisionExpert : de codes van de DoubleQUOTE-markten  beginnen steeds met "DQ..." en de "Automatische verwerking" staat per markt ingesteld op "DoubleQUOTE". Indien u hier inderdaad geen enkele DoubleQUOTE-markt terugvindt, dan kunt u deze via het "Historieken"-scherm rechtstreeks via onze servers downloaden. Kies hiervoor in de navigatiebalk de "Diversen - Historieken"-toets en kies in het eerste scherm voor "Downloaden via Internet". Vervolgens kiest u in het daaropvolgende scherm voor "DoubleQUOTE" en klikt u op "Volgende". De rest spreekt voor zich : in de tabel vindt u alle beurzen terug die we voor DoubleQUOTE ter beschikking hebben. Selecteer hier misschien één enkele markt en klik op volgende om te starten. Nadien kunt u dit scherm opnieuw oproepen om de overige historieken te downloaden. Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Na de koersupdate zijn mijn koersen niet bijgewerkt !

Wanneer het programma na de koersupdate geen actuele koersen heeft ingelezen, dan raden we u aan om steeds ook eens het rapport van die download te bekijken. Dit kan door in de navigatiebalk de optie "Update - Rapporten" te kiezen. In dit nieuwe scherm staan de rapporten mooi per datum gerangschikt. Kies hier het meest recente rapport en klik dit open. Onder "Abonnement" ziet u dan alle informatie aangaande uw abonnement : naast "Tickers" staat bijvoorbeeld het aantal effecten dat moest bijgewerkt worden. Naast "Last error" vindt u de meest recente foutmelding terug : indien u hier "No acces" ziet staan, dan wil dit zeggen dat u geen toegang heeft tot de database van DoubleQUOTE. Gelieve dan uw gebruikersnaam en wachtwoord te kontroleren : de gebruikersnaam begint steeds met "80" en eindigt steeds op "pv" in kleine letters, het wachtwoord is steeds 8 tekens lang. Indien u uw toegangscode voor DoubleQUOTE niet meer terugvindt, dan kunt u deze opnieuw aanvragen via een mailtje naar info@doublequote.com. Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Waar moet ik mijn abonnementsgegevens voor DoubleQUOTE invoeren ?

DoubleQUOTE is een betalende koersprovider : om dus toegang te krijgen tot DoubleQUOTE heeft u naast uw gebruikersnaam ook uw wachtwoord nodig. Deze werden u bij het afsluiten van uw abonnement toegestuurd. Deze gegevens moeten in VisionExpert éénmalig ingevuld worden in het scherm met de eigenschappen van "DoubleQUOTE". U kunt dit scherm oproepen op de volgende manier : kies in de navigatiebalk van het programma de keuze "Update - Via internet". In dit nieuwe scherm klikt u met de muis op "DoubleQUOTE" en klikt u vervolgens op de "Eigenschappen"-toets aan de rechterzijde. Hier kunt u nu de abonnementsgegevens invullen.

 

De gebruikersnaam die u moet intikken begint steeds met "80" en eindigt steeds op "pv" (in kleine letters), het wachtwoord is steeds 8 tekens lang. De gebruikersnaam en het wachtwoord werden door DoubleQUOTE toegekend en zijn dus vast (u kunt het wachtwoord dus niet zelf ergens veranderen). Indien u uw toegangscode voor DoubleQuote niet meer terugvindt, dan kunt u deze opnieuw aanvragen via een mailtje naar info@doublequote.com Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Welke zaken kan ik zelf uitproberen bij eventuele problemen ?

Indien u problemen ondervindt met het downloaden van de koersen via DoubleQUOTE, dan kunt u één van de volgende zaken proberen : - Probeer eens de update te doen met slechts een beperkt aantal aandelen, of slechts één enkele markt, en kijk of de gegevens worden gedownload. Schakel dus bij het downloaden alle andere markten en lijsten uit, en kies slechts één markt. - Bij een connectie-probleem wordt bedoeld dat de servers niet werden bereikt, het enige dat u hier kunt doen is afwachten en later eens opnieuw proberen downloaden. - In alle gevallen kunt u de LOG- bestandjes uit de LOG-directory van VisionExpert steeds eens ter controle doormailen naar info@visionexpert.be : deze bestandjes bevatten informatie waardoor wij hier te weten kunnen komen wat er precies fout gaat. Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Welke zaken moet ik instellen in mijn FireWall of AntiVirusprogramma ?

Indien u problemen ondervindt bij het downloaden via DoubleQUOTE kunt u ook eens het volgende nakijken : het downloaden van de beurskoersen via DoubleQUOTE gebeurt via een internet-verbinding. Wanneer VisionExpert dus GEEN toegang heeft tot Internet, zal het ook onmogelijk zijn om een verbinding te maken met de servers van DoubleQuote. Sommige programma's kunnen de toegang van VisionExpert tot het internet blokkeren : indien u een firewall of antivirusprogramma in gebruik heeft die slechts bepaalde programma's toegang tot Internet verlenen, dan kunt u deze best uitschakelen. Wanneer dit het probleem was dan kunt u de beveiliging nadien opnieuw activeren. Gelieve dan te voorzien dat uw beveiliging de volgende server NIET langer blokkeert : Server : fqdl.eurobench.com op Poort : 17318 Terug naar FAQ inhoudstabel...

   

 

Heb ik wel toegang tot de DoubleQUOTE servers ?

Om te weten te komen of uw Internet-beveiliging (firewall- of antivirus-tools) de toegang tot de DoubleQUOTE-servers blokkeert kunt u ook eens het volgende uitproberen : probeer de volgende website op te roepen in uw Verkenner : http://fqdl.eurobench.com:17318

Normaal gezien moet u dan de melding "no access" krijgen. Indien u om het even welke ANDERE fout krijgt dan zijn de servers niet bereikbaar en zullen deze servers ook in VisionEXPERT niet bereikbaar zijn ! Gelieve dit probleem dus eerst in uw Internet-beveiliging op te lossen, om vervolgens verder te gaan in VisionEXPERT.  Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Werk ik met de recentste versie van de DoubleQUOTE-driver ?

Indien u als DoubleQUOTE-gebruiker problemen ondervindt tijdens het downloaden van recente koersgegevens, dan kunt u steeds nazien of u over de recentste versie van de DoubleQUOTE-driver beschikt. Deze "driver" verzorgt namelijk de communicatie tussen het programma en de DoubleQUOTE-servers. Om de recentste driver voor DoubleQUOTE te downloaden gaat u als volgt te werk :

  • Start VisionExpert op,
  • In de navigatiebalk kiest u de keuze "Update - Internet",
  • Klik met de muis op "DoubleQUOTE",
  • Klik vervolgens op de "Eigenschappen"-toets, 
  • Onder "Info" vindt u alle gegevens aangaande de laatste verbinding
  • (Rechtsonderaan wordt het versienummer van de driver afgebeeld) 
  • Klik op de "Update"-toets linksonderaan,
  • Het programma downloadt nu de recentste versie van onze servers,
  • Indien u reeds de recentste driver gebruikt, dan krijgt u de melding

              "You are already using the latest version" zoniet krijgt u de melding

              "The latest driver was installed".

  • De recentste driver is nu geïnstalleerd. Herstart nu VisionExpert.

 

Indien u GEEN problemen ondervindt met het downloaden van de koersen, dan hoeft u de recentste versie van deze driver niet te downloaden : alles werkt immers prima, waarom dus iets aan uw systeem aanpassen. (Dit is trouwens ook onze stelling bij andere toepassingen, en vooral bij Windows zelf) Terug naar FAQ inhoudstabel...

   

Zijn de koersen van Yahoo GRATIS ?

De koersen die u via de website van Yahoo (finance.yahoo.com) gratis kunt raadplegen kunnen ook gratis in tal van andere programma's worden ingelezen (zoals Internet Explorer, Microsoft

Excel, etc...). Deze gegevens kunnen dus ook in VisionEXPERT gebruikt worden. Dit systeem is volledig in VisionEXPERT geïmplementeerd (via een stuurprogramma of "driver"), u hoeft hiervoor niks extra in te stellen en ook geen CSV-bestanden te importeren of exporteren.Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Waarom zijn deze koersen gratis ?

Yahoo levert via zijn website koersen die minstens 15 minuten vertraagd zijn. Op deze koersen moeten geen fees (rechten) meer afgestaan worden aan de verschillende beurzen. Yahoo kan hier dus zelf bepalen wat ze met deze koersen doen, en stellen deze gratis beschikbaar via hun netwerk.Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Hoe lang blijven deze koersen nog gratis ?

Hoe lang deze koersen nog gratis beschikbaar zullen zijn weet alleen Yahoo. Indien Yahoo op een gegeven moment beslist om geen koersen meer gratis te leveren, dan zal je deze ook niet meer in VisionEXPERT binnenkrijgen. Maar wees gerust : dit systeem wordt niet alleen door VisionEXPERT gebruikt maar door meer dan 1 miljoen andere gebruikers, waaronder ook Excel gebruikers. Dus zolang Yahoo deze informatie gratis blijft aanbieden zult u de koersen ook gratis is VisionEXPERT kunnen blijven opvragen. Wat reeds meer dan 5 jaar het geval is.

 

Wij van VisionEXPERT nemen in GEEN ENKEL geval verantwoordelijkheid voor het al dan niet beschikbaar zijn van de koersen via Yahoo. Het is en blijft een GRATIS service. Ook als Yahoo plots beslist om alles betalend te maken zal je de koersen niet meer GRATIS kunnen inlezen, dat is logisch.  Dit systeem wordt momenteel reeds meer dan 5 jaar met succes gebruikt. Dit is een besparing van 5 jaar koersabonnement bij een betalende provider. Voor deze prijs moet je er wel bijnemen dat Yahoo soms tijdelijk geen actuele slotkoersen levert, al is dit eerder uitzondering dan regel.

 

VisionEXPERT beschikt momenteel ook over enkele alternatieven waarmee u gratis koersen kunt downloaden (zoals Zurich, Griekenland, MorningStar, ...) maar we geven toe dat Yahoo veruit de gemakkelijkste manier is, omdat daar alles onder één dak zit.

 

Er zijn ook verschillende betalende alternatieven zoals DoubleQUOTE waarmee u 4000 waarden wereldwijd kunt opvolgen, of de Selective Download-module van EuroBench waarmee u wereldwijd een 200-tal aandelen (of beleggingsfondsen) selecteert om dagelijks te downloaden. Ook zijn er verschillende voordelige abonnementen om EuroNext (inclusief fondsen) mee te downloaden.Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Welke beurzen kan ik via Yahoo gratis opvolgen ?

Het aanbod van Yahoo is buitengewoon uitgebreid : naast meer dan 100.000 aandelen, wisselkoersen, warrants, ... worden nog eens een 20.000 verschillende indexen aangeboden. Op de website van Yahoo staat een kort overzichtje (overzicht Yahoo-markten), maar in werkelijkheid zijn er veel meer beurzen (zoals ook EuroNext). Het beste wat u kunt doen is via de website van Yahoo op te zoeken of een bepaald aandeel al dan niet door Yahoo wordt verstrekt : opzoeken via Yahoo Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Welke koersgegevens krijg ik gratis via Yahoo ?

Yahoo levert dagelijks zowel de openingskoers, de hoogste en laagste koers, de slotkoers en het volume. Overdag wordt voor de meeste aandelen ook de vraag- en bied-prijs (ask en bid) doorgestuurd. Het enige dat Yahoo niet doorstuurt zijn de "times & sales". De "Times en sales" die u in VisionEXPERT aantreft werden dus door VisionExpert zelf aangemaakt. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Kan ik ook gratis de koersen van de beleggingsfondsen downloaden ?

De beleggingsfondsen die een koersnotering hebben (zoals sommige fondsen op Amsterdam of in de Verenigde Staten) kunnen eveneens gratis via Yahoo gedownload worden. Beleggingsfondsen die echter niet op de beurs noteren worden niet door Yahoo verstrekt (sicavs, ...) . Maar hiervoor kunt u in VisionEXPERT best de (eveneens gratis) beleggingsfondsen van MorningStar downloaden

(zie verder). Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Krijg ik naast gratis slotkoersen ook intraday-koersen ?

Inderdaad. Yahoo biedt niet alleen de mogelijkheid om de ontbrekende slotkoersen van uw aandelen bij te werken, u kunt ook continu de (15 tot 20 minuten vertraagde) intradaystand van uw verschillende effecten laten opvragen. Dit systeem zit volledig in het programma geïntegreerd. U hoeft hiervoor niks extra in te stellen of te configureren. De meeste indexen worden zelfs realtime (dus niet vertraagd) doorgestuurd. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

De intraday-koersen zijn niet realtime maar 15 minuten vertraagd.

De gratis koersen die worden aangeboden zijn inderdaad met 15 tot 20 minuten vertraagd. Geen enkele website biedt gratis realtime-koersen aan vanwege de diverse vergoedingen (realtime- fees) die per gebruiker moeten betaald worden. Voor kleine aandelen (waar niet zo veel handel op is) is een koers die 15-minuten oud is bijna even goed als de realtime-koers. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Moet in het programma nog bepaalde instellingen doen voor Yahoo ?

Het systeem om koersen te downloaden via Yahoo zit via een stuurprogramma (of "driver") volledig in het programma ingebouwd. U hoeft hier dus nergens iets voor in te stellen. In VisionEXPERT moet wel minstens één Yahoo-markt aanwezig zijn. U herkent deze markten aan het feit dat de markcode begint met "YAH". Naast Yahoo zijn er ook nog andere stuurprogramma's voor andere koersproviders voorzien. Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Wanneer zijn de slotkoersen van Yahoo bijgewerkt ?

Normaal gezien zijn de slotkoersen 30 minuten na sluiting van de beurzen beschikbaar. Voor de Europese beurzen kan dit soms wat later zijn. Gebruikers die niet zo lang kunnen wachten kunnen reeds 15 minuten na sluiting ook een "snapshot" downloaden via de YahooSnapshot-driver die bij VisionEXPERT wordt geleverd (zie verder). Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Tot hoe ver zijn de historieken van Yahoo momenteel bijgewerkt ?

Om te zien tot welke datum de slotkoersen op de Yahoo-servers zijn bijgewerkt (bv. bij problemen) surft u best naar de historiek-bladzijden op de site van Yahoo. U kunt deze bereiken door op de site van Yahoo op "Historical Prices" te klikken. Indien u bijvoorbeeld wenst te weten tot wanneer de koersen van Microsoft (MSFT) zijn bijgewerkt, dan klikt u op de Yahoo-pagina van Microsoft op "Historical prices" (links in de marge). U komt dan op de volgende pagina terecht : Historieken Microsoft (MSFT). Bovenaan in deze tabel ziet u tot wanneer de slotkoersen (!) beschikbaar zijn. Indien deze pagina GEEN recente koersen bevat dan zullen de grafieken in VisionEXPERT ook niet bijgewerkt kunnen worden. Wacht vervolgens af tot wanneer Yahoo de situatie aanpast. (In VisionEXPERT kunt u ook op het "World"-icoontje rechtsonderaan klikken. U komt dan rechtstreeks op de pagina van Yahoo voor dit aandeel terecht. Klik vervolgens op "Historical prices".)  Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Kan ik via de website van Yahoo zien of een aandeel gesplitst werd ?

Dit kan inderdaad zeer eenvoudig, u krijgt er zelfs de dividendgegevens bovenop :

Roep het desbetreffende aandeel op in VisionEXPERT (bv. op een grafiek)

Klik vervolgens rechtsonderaan op het "World"-icoontje

U komt dan automatisch op de website van Yahoo voor dit aandeel

Op deze pagina klikt u op "Historical prices" (aan de linkerkant van de pagina)

Selecteer hier de periode waarover u de splits wenst op te vragen

Activeer de optie "Dividends only" aan de rechterzijde van de pagina

Klik vervolgens op "Get prices"

U krijgt nu een overzicht met alle dividenden en stock-splits voor dit aandeel (indien er zijn)

 

Binnenkort zullen deze gegevens (dividenden en splits) ook volautomatisch in het programma worden ingelezen. Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Kan ik zelf Yahoo-beurzen (of markten) toevoegen ?

In VisionEXPERT kunt u een onbeperkt aantal markten toevoegen, dus ook via Yahoo. Om een "Yahoo"-markt toe te voegen moet u er echter voor zorgen dat de "MARKTCODE" steeds begint met "YAH" (eerste 3 letters van de code) en dat de "Verwerking" op "Internet" ingesteld staat. Indien u niet zeker weet of uw markt goed ingesteld staat kunt u deze best ook eens vergelijken met de instellingen van een Yahoo-markt die reeds in uw systeem aanwezig is en dus reeds actief is. Kijk ook eerst naar het aanbod aan Yahoo-historieken op onze website : misschien hebben we voor de beurs die u ontbreekt kant-en-klare Yahoo-historieken ter beschikking (zie "Historieken") Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Kan ik zelf aandelen toevoegen die nog niet in VisionEXPERT aanwezig zijn ?

De basishistorieken van VisionExpert bevatten slechts een door ons samengestelde selectie van de belangrijkste aandelen verspreid over de belangrijkste wereldbeurzen. Het is dus mogelijk dat sommige aandelen (of beurzen) die u interesseren in onze aandelenselectie ontbreken. Dit is echter geen enkel probleem voor VisionExpert. Via de servers van Yahoo heeft u toegang tot meer dan 100.000 verschillende aandelen verspreid over de hele wereld. Indien u dus de officiële tickercode van het effect kent dan kunt u dit effect in een handomdraai aan het programma toevoegen, en worden de koersen vanaf nu ook dagelijks bijgewerkt tijdens de koersupdate. Om een aandeel toe te voegen gaat u als volgt te werk :

  • Start VisionEXPERT en ga naar het "Effectenbeheer"
  • Kies in de menubalk de keuze "Bewerken - Toevoegen effect"
  • In het hieropvolgende scherm kunt u de "naam" en de "tickercode" invullen
  • Indien u de tickercode NIET kent dan klikt u rechts naast de naam op "Zoeken" : u kunt dan de naam (of een gedeelte van de naam) opgeven, en het programma zal vervolgens de zoekresultaten in de tabel afbeelden.
  • Wanneer u nadien op "Volgende" klikt zal het programma de ontbrekende koershistorieken (10 jaar) automatisch voor u downloaden, zodat u niet met een blanco grafiek hoeft te starten.
  • De rest van de instructies spreken voor zich, en u zult zien dat dit effect aan uw database wordt toegevoegd.

 

U kunt dit aandeel vanaf nu overal in het programma oproepen. Herhaal deze procedure voor alle aandelen die u wenst toe te voegen. Indien dit er echter TE veel zijn, dan kunt u ook overwegen om de kant-en-klare meer uitgebreide historieken voor VisionEXPERT aan te kopen. Voor de meeste beurzen zijn er extra historieken beschikbaar. Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Ik vind een aandeel niet terug, kan ik dit niet rechtstreeks op de site van Yahoo opzoeken ?

Om een aandeel aan VisionEXPERT toe te voegen moet u dus de tickercode van het effect kennen. Indien het programma de tickercode van het aandeel niet terugvindt (zie hierboven) dan kunt u proberen om de tickercode rechtstreeks via de website van Yahoo op te zoeken :

 

Opzoeken effect op Yahoo : http://finance.yahoo.com/l

 

Op deze site kunt u de complete database van Yahoo opvragen. U kunt hier ook veel doelgerichter opzoeken (fondsen, indexen, ...). Wanneer u het effect gevonden heeft volstaat het om de tickercode te noteren, en deze in VisionEXPERT in te voeren zoals hierboven beschreven staat. Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Kan ik historieken downloaden ?

Voor de meeste beurzen kunt u ook gratis kant-en-klare historieken downloaden. Dus ook voor Yahoo. Dus vooralleer u zelf een nieuwe Yahoo-markt aanmaakt kunt u best eerst kijken of de historieken voor deze markt niet gratis via onze website kunnen gedownload worden : niet alle beschikbare historieken worden standaard geinstalleerd. (zie "Historieken")  Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Kan ik ook extra historieken bestellen ?

Binnenkort zullen we op onze website meer uitgebreide historieken beschikbaar stellen. In afwachting zult u dus de ontbrekende effecten zelf (éénmalig) moeten toevoegen. Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Hoe kan ik de koersen van alle effecten laten bijwerken ?

Om de koersupdate voor alle effecten te starten kiest u in het programma de menukeuze

"Update - Via Internet". In dit scherm kiest u voor "YahooTurbo" en klikt u op "Volgende". U krijgt nu een overzicht te zien van de verschillende (Yahoo-)markten die door u gevolgd worden. Selecteer hier de markten die u wenst bij te werken en klik op "Volgende". Het programma zal nu alle ontbrekende koersen downloaden en verwerken. Het programma detecteert hierbij zelf hoeveel koersen moeten opgevraagd worden, dus ook indien u enkele weken afwezig was kunt u op deze manier perfect uw database bijwerken. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

In het Update-scherm krijg ik onder "Yahoo" geen beurzen of markten te zien.

Wanneer u in het scherm met de koersupdate via Yahoo "Geen beschikbare beurzen" aantreft, dan komt dit omdat u waarschijnlijk nog geen enkele Yahoo-markt heeft geïnstalleerd. U kunt dit gemakkelijk controlleren in het scherm met de "Markten" in VisionExpert : de codes van de Yahoo-markten beginnen steeds met "YAH" en de "Automatische verwerking" staat ingesteld op "Internet". Download vervolgens één of meerdere Yahoo-markten (zie "Historieken") of maak zelf een Yahoo-markt aan (zie "Yahoo-markt aanmaken").  Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Wat is het verschil tussen Yahoo Turbo en Snapshot ?

In het scherm met de koersupdate via Internet ziet u per koersleveranciers een "driver" staan. De YahooTurbo-driver zal de slotkoersen van de aandelen inlezen via de slotkoersen-servers van Yahoo, en dit met 4 aandelen tegelijkertijd. De YahooSnapshot-driver haalt de (slot-)koersgegevens echter via de gewone website, en kan op deze manier tot 40 aandelen per seconde inlezen. Het enige nadeel van deze manier van werken is dat via dit systeem geen historische koersen beschikbaar zijn, dus moet u de koersupdate elke dag uitvoeren. Zoniet zult u "gaten" in uw historieken krijgen. U kunt deze 2 systemen gerust door elkaar gebruiken, bv om 's avonds reeds om 17:45u over de slotkoersen te beschikken, dit terwijl de koersen op de slot-koersenservers pas later beschikbaar zijn. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Hoe gebruik ik de Yahoo Snapshot driver ?

Om de slotkoersen van de grafieken bij te werken wordt gebruik gemaakt van de slotkoersen-servers van Yahoo. Via deze servers kan het programma voor elk effect alle ontbrekende koersen downloaden, zelfs van meer dan één jaar terug in de tijd. Wanneer deze servers tijdelijk niet toegankelijk zijn, kunt u als alternatief ook de SnapShot-driver van Yahoo gebruiken. Deze driver gebruikt niet de slotkoersen-servers van Yahoo, maar haalt de slotkoersen rechtstreeks van de intraday-servers van Yahoo. Het programma zal dus de "intraday"-stand in het programma wegschrijven als "slotkoers". Deze SnapShot-driver is dus ideaal om nog de dag-zelf de recentste slotkoersen te downloaden. De voordelen van dit systeem spreken voor

zich :

 

Deze driver is SUPERSNEL en laadt de aandelen per 40 in. Dus in 2 seconden

    heeft u ongeveer 200 aandelen up-to-date.

 

15 minuten (dit is de intraday-delay) na de sluiting van de beurzen kunt u reeds

    de slotkoersen inlezen, zelfs nog voor dat de slotkoersen-servers van Yahoo bijgewerkt zijn.

 

U kunt deze driver ook overdag meermaals opstarten om steeds de "tussenstand" (ook

    wel "snapshot" genoemd) te kennen.

 

Deze driver werkt zowel met VisionEXPERT 4.0, als met de Realtime versie 4.1 en zelfs

    de proefversie.

 

Het enige nadeel is dat de intradaykoersen niet "historisch" beschikbaar zijn, en deze driver dus niet de "gaten" in uw koersgrafiek zal opvullen. U zult de update via YahooSnapshot dus dagelijks na sluiting moeten uitvoeren. (ev. tot wanneer de slotkoersen-servers van Yahoo weer 100% zijn) maar dat is niet echt een onoverkomelijk probleem. Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Ik heb niet dagelijks de tijd om de koersupdate te doen, is dat een probleem ?

Indien u de koersupdate niet dagelijks doet, maar eerder wekelijks, dan zorgt dit voor VisionEXPERT geen enkel probleem : het programma bepaalt zelf welke beursdagen ontbreken en deze informatie wordt bij de eerstvolgende koersupdate opgevraagd en bijgewerkt. Sommige gratis websites (de zogenaamde "snapshots") geven echter alleen de actuele koersen (zoals MorningStar), zodat u hier wel dagelijks een koersupdate zult moeten doen. In dit geval zult u voor elk aandeel slechts om de week een koers op de grafiek aantreffen. Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Moet ik de slotkoersen van de aandelen 's avonds nog steeds dagelijks laten bijwerken ?

Indien u VisionEXPERT alleen gebruikt om af en toe enkele grafieken op te vragen, dan is er geen enkele reden om nog 's avonds de koersupdate uit te voeren : de realtime-versie van het programma zal de grafiek namelijk automatisch bijwerken met alle ontbrekende koersen, dus u heeft steeds een actuele grafiek. Indien u echter ook gebruik maakt van de "Lijsten" en de "Statistieken" binnen het programma, dan is het wel aangewezen om geregeld de koersupdate te starten zodat alle effecten tot exact dezelfde datum zijn bijgewerkt. (De "Lijsten" en "Statistieken" worden namelijk nog steeds berekend met slotkoersen, vandaar).Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

De slotkoersen worden niet bijgewerkt, wat kan ik zelf controlleren ?

Wanneer de slotkoers van een aandeel na de koersupdate niet is bijgewerkt, dan zal dit meestal liggen aan Yahoo zelf. Kijk dan op de website van Yahoo tot hoe ver hun eigen servers zijn bijgewerkt. (Zie hierboven onder "Tot hoe ver is Yahoo bijgewerkt ?") Indien u echter nog NOOIT een koersupdate tot een goed einde heeft kunnen brengen, dan kan dit ook aan uw Internet- verbinding liggen. Controlleer dan of de website van Yahoo (finance.yahoo.com) wel bereikbaar is. Klik in VisionEXPERT op het "World"-icoontje rechtsonderaan. U komt dan op de Yahoo-site voor dit aandeel. Het kan namelijk ook zijn dat de tickercode voor dit aandeel niet meer bestaat. Het kan ook zijn dat uw AntiVirus-programma of FireWall de toegang van VisionEXPERT tot het Internet blokkeert. Probeer dan eerst eens deze tools uit te schakelen en opnieuw te proberen om te zien of dit het probleem oplost. (zie verder). Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Waarom krijg ik in VisionEXPERT geen volledige intraday-grafiek te zien ?

Het enige wat Yahoo niet verstrekt zijn tick-by-tick koersen, dus de historiek van het koersverloop van een aandeel gedurende een bepaalde dag. De intraday-koersen die u in VisionEXPERT te zien krijgt zijn de gegevens die VisionEXPERT voor dit aandeel heeft verzameld door dit aandeel continu op het scherm op te vragen in de KoersMonitor. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Hoe lang duurt het om de slotkoersen van de aandelen bij te werken ?

Wanneer men gebruik maakt van de Turbo-driver dan worden ongeveer een 120 aandelen per minuut opgevraagd. Veel hangt af van de snelheid van de Yahoo-servers op het moment van de download en ook van de hoeveelheid koersen die moeten gedownload worden bv indien u een week afwezig was. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

De koersen van de indexen (of sommige aandelen) worden niet bijgewerkt.

Dit is mogelijk omdat voor sommige indexen (of aandelen) door Yahoo geen volume wordt doorgestuurd. Bij de instellingen van de markt kan namelijk ingesteld staan dat koersrecords zonder volumes moeten genegeerd worden. Om dit (éénmalig) op te lossen schakelt u de optie "Verwerking - Koersrecords zonder voumes negeren" voor deze markt in het "Markten"-scherm uit. Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Welke zaken moet ik instellen in mijn FireWall of Antivirusprogramma ?

Indien u problemen ondervindt bij het downloaden via Yahoo kunt u ook eens de Internet-verbinding nakijken : wanneer VisionExpert GEEN toegang heeft tot Internet, zal het ook onmogelijk zijn om een verbinding te maken met de servers van Yahoo. Sommige AntiVirus-programma's of FireWalls's kunnen de toegang van VisionExpert tot het internet blokkeren. Indien u dus een firewall of AntiVirusprogramma in gebruik heeft die slechts bepaalde programma's toegang tot Internet verleent, dan kunt u deze best (tijdelijk) uitschakelen. Wanneer hiermee het probleem verholpen is dan kunt u de beveiliging nadien opnieuw activeren. Gelieve dan te voorzien dat VisionEXPERT voortaan toegang tot het Internet krijgt.  Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Werk ik met de recentste versie van de Yahoo-driver ?

Indien u problemen ondervindt bij het downloaden van recente koersgegevens dan kunt u steeds nazien of u over de recentste versie van de Yahoo-driver beschikt. Deze "driver" verzorgt namelijk de communicatie tussen het programma en de Yahoo-servers. Om de recentste driver voor Yahoo te downloaden gaat u als volgt te werk :

 

Start VisionExpert,

In de navigatiebalk kiest u de keuze "Update - Internet",

Klik met de muis op de driver ("Yahoo Finance" of "Yahoo Turbo"),

Klik vervolgens op de "Eigenschappen"-toets,

Onder "Info" vindt u rechtsonderaan het versienummer van de huidige driver,

Klik hier op de "Update"-toets linksonderaan,

Het programma laadt nu de recentste versie van onze servers,

Indien u de recentste driver nog niet gebruikt, dan krijgt u de melding

    "The latest driver was installed".

De recentste driver is nu geïnstalleerd.

Herstart VisionExpert. Terug naar FAQ inhoudstabel...

   

    

 

Hoe leer ik de software te gebruiken ?

Voor VisionEXPERT worden geregeld interactieve cursussen georganiseerd. Via deze website kunt u zich inschrijven op de cursus "Actief beleggen met VisionEXPERT". Deze interactieve cursus is de ideale manier om de vele functionaliteiten binnen VisionEXPERT te ontdekken. In deze 4 uur durende cursus leert u aan de hand van VisionEXPERT o.a. de basisregels van actief beleggen, schermen opbouwen in VisionEXPERT, ... Na deze cursus kunt u het programma bovendien nog GRATIS 4 weken gebruiken om alle functionaliteiten nog eens zelf thuis uit te proberen.  Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Waar gaan deze cursussen door ?

Deze cursus gaat momenteel door in Deinze (bij Gent, België). Bij inschrijving op deze cursus ontvangt u steeds een bevestiging van inschrijving en een gedetailleerde routebeschrijving van de locatie waar de cursus doorgaat. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Wanneer gaan deze cursussen door ?

Deze cursussen gaan meestal één keer per maand door en zijn steeds gepland op een zaterdagnamiddag van 14.00 - 18.00 u. Een overzicht met de exacte data vindt u op de cursuspagina terug. Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Zijn er PC's aanwezig tijdens deze cursussen ?

Iedere sessie is beperkt tot een 6-tal deelnemers en elke deelnemer heeft een laptop (of PC) ter beschikking waarop steeds de meest recenste versie van VisionEXPERT Professional is geïnstalleerd. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Hoe kan ik op deze cursus inschrijven ?

Op deze website is een speciale pagina waar u op deze cursus kunt inschrijven. U vindt er ook de verschillende tijdstippen waarop deze cursus doorgaat : inschrijvingen cursus. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Is deze interactieve cursus gratis ?

Deze cursus is niet gratis : het inschrijvingsgeld voor deze cursus bedraagt 75 €. Indien u nog geen VisionEXPERT-gebruiker bent en u beslist het pakket aan te kopen dan kunt u voor slechts 25€ intekenen. Ook wanneer u nadien beslist om de software aan te kopen wordt u hiervan 50 € terugbetaald. Dit geldt enkel voor nieuwe pakketten en niet voor upgrades. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

Wat zijn historieken ?

De verschillende aandelen die in VisionEXPERT aanwezig zijn worden steeds onderverdeeld per markt. Zo kunt u bvb een markt "Brussel" hebben met daarin alleen de aandelen die op EuroNext Brussel noteren, of een markt "Amsterdam" met daarin alle aandelen die op de AEX noteren. De gegevens die u voor deze aandelen jarenlang verzamelt noemen we de historieken. Merk dus op dat onze historieken niet alleen 10 jaar koersen bevatten, maar ook tal van andere instellingen zoals de sector, het land, de website, de agenda en zelfs een profiel. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Wat is de bedoeling van de historieken ?

Wanneer u VisionEXPERT voor het eerst gebruikt, dan moet u de verschillende beurzen (EuroNext, Nasdaq, ...) niet één voor één zelf aanmaken, om er nadien alle aandelen één na één aan toe te voegen. In het programma kunt u via het "Historieken"-scherm namelijk kant-en-klare historieken downloaden. Op deze manier kunt u rechtstreeks komplete beurzen aan uw systeem toevoegen. De beschikbare historieken zijn meestal niet ouder dan een maand. Het enige dat nadien moet gebeuren is de koershistorieken tot de laatste dag bijwerken. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Welke historieken moet ik precies gebruiken ?

De koershistorieken die u in het programma moet installeren zijn afhankelijk van de koersprovider (DoubleQuote, EuroBench, Yahoo, ...) waarmee u de koersen wenst te laten bijwerken. De meeste koersleveranciers beschikken namelijk over een eigen marktindeling met steeds andere tickercodes voor de verschillende effecten. Het is dus van groot belang dat wanneer u een abonnement heeft op bv DoubleQuote, dat u dan ook de DoubleQuote-historieken downloadt. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Welke historieken zijn er beschikbaar in de proef-versie ?

Wanneer u de proefversie van VisionEXPERT installeert dan worden terzelfdertijd ook de historieken van EuroNext (BXS, AEX, CAC) en NYSE geïnstalleerd. De selectie van aandelen binnen deze markten is bewust beperkt gehouden om het downloaden van de setup zo snel mogelijk te laten verlopen. Deze historieken gaan ook maar 5 jaar terug in de tijd omwille van dezelfde reden. Indien u meer historieken wenst te downloaden dan kan dit via het "Historieken"-scherm (zie verder). Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Welke historieken zijn er beschikbaar in het programma ?

Een overzicht van de beschikbare historieken kunt u best oproepen in het "Historieken"-scherm via de "Diversen - Historieken"-toets in de navigatiebalk van het programma. In dit nieuwe scherm kiest u voor "Downloaden via Internet" en klikt u op "Volgende". Indien alles goed gaat krijgt u in dit nieuwe scherm een overzicht van alle providers (DoubleQuote, EuroBench, Yahoo, ...) te zien. Indien u dit scherm niet te zien krijgt klikt u éénmaal (!) op de "Vorige"-toets. Per koersprovider kunt u hier nu de beschikbare beurzen raadplegen. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Kan ik dit overzicht ook op via deze website oproepen ?

Het overzicht met beschikbare historieken kunt u oproepen via deze link : historieken. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Worden deze koershistorieken gratis bij het programma geleverd ?

Bij de aankoop van het programma krijgt u gratis een aantal basishistorieken aangeboden. U kunt hier nadien steeds zelf uw eigen markten en effecten aan toevoegen. Binnenkort kunt u op onze website ook meer uitgebreide historieken bestellen. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Tot hoe ver gaan deze koershistorieken terug in de tijd ?

De meeste koershistorieken gaan terug tot 10 jaar in de tijd. Het programma laat toe om tot 20 jaar koershistorieken te bewaren, maar standaard wordt alleen de laatste 10 jaar uitgeleverd. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Kan het programma meer dan 10 jaar teruggaan in de tijd ?

Alleen in VisionEXPERT Professional kunt u tot 20 jaar terugkeren in de tijd. Dit kan natuurlijk alleen indien de gegevens er ook zo ver terug inzitten; standaard leveren we omwille van de omvang van deze bestanden slechts 10 jaar koersgegevens, maar na 10 jaar heeft u als trouwe klant ook 20 jaar koersen in uw systeem. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Wanneer moet ik deze historieken downloaden ?

Indien u het programma voor het eerst opstart (en er nog geen historieken aanwezig zijn) zal gevraagd worden of u de ontbrekende historieken wenst te installeren. U kunt het "Historieken"- scherm ook nadien steeds zelf oproepen via de "Historieken"-toets die u onder "Diversen" in de navigatiebalk (links) terugvindt, bv wanneer u nadien extra historieken wenst te installeren. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Kan ik na de installatie nog extra historieken downloaden ?

Indien u later een markt aan uw systeem wenst toe te voegen, kijk dan eerst eens in het

"Historieken"-scherm of we voor deze markt geen kant-en-klare historieken ter beschikking hebben. Zo wordt de markt van Frankfurt niet standaard bij de proef-versie geïnstalleerd, maar via het Historieken-scherm kunt u deze markt wel in zijn geheel downloaden, zonder dat u hiervoor een instelling hoeft te doen. Het "Historieken"-scherm kunt u oproepen via de "Diversen - Historieken"-toets in de navigatiebalk van het programma. Kies vervolgens voor "Downloaden via Internet" indien u de historieken via onze website wenst te downloaden. De rest van het scherm spreekt voor zich. Hou er rekening mee dat het downloaden van extra historieken een tijdje kan duren. Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Kan ik zelf kiezen welke markten ik wel en welke ik niet wens te installeren ?

In het "Historieken"-scherm kunt u inderdaad aanduiden welke markten u wel en welke u niet wenst te downloaden. Indien er in VisionEXPERT reeds een markt aanwezig is die u niet wenst op te volgen, dan kunt u deze markt nadien nog steeds verwijderen in het "Markten"-scherm. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Kan ik zelf markten aanmaken die niet in het programma zitten ?

Indien u in het "Historieken"-scherm geen kant-en-klare historieken voor de markt terugvindt, dan kunt deze markt inderdaad ook zelf aan het systeem toevoegen. Het toevoegen van een nieuwe markt gebeurt in het "Markten"-scherm (onder 'Beheer"). Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Kan ik ontbrekende effecten gemakkelijk zelf toevoegen ?

Het kan ook voorkomen dat voor een bepaalde markt niet alle aandelen in onze historieken zijn opgenomen. Dit mag echter geen onoverkomelijk probleem vormen : in het "Effecten"-scherm (onder "Beheer") kunt u eenvoudig een aandeel toevoegen. Kies daar in de menubalk de optie "Toevoegen effect". Belangrijk hierbij is dat u bij het toevoegen van een nieuw aandeel ook de juiste referentiecode gebruikt, zodat nadien ook de juisten koersen worden ingelezen. Gebruik hiervoor best de "Zoeken"-toets om de juiste tickercode te weten te komen. U kunt zich ook wenden tot uw koersprovider om te weten te komen welke tickercode er moet gebruikt worden. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Wat met ontbrekende koershistorieken van nieuwe aandelen ?

Indien u op deze manier nieuwe aandelen aan VisionEXPERT toevoegd, dan zal het programma ook automatisch de ontbrekende koershistorieken proberen downloaden, en dit tot 10 jaar terug in de tijd. Indien dit niet gelukt is kunt u best eens een volledige koersupdate doen, normaal moeten alle ontbrekende koersen dan ingevuld staan. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

    

 

Waarom moet ik het programma registreren ?

Om het illegaal kopiëren van de software te verhinderen moet u het programma online registreren via het serienummer dat bij de CDROM werd meegeleverd. Zoniet kunt u de software niet gebruiken. Gebruikers van de trial-versie dienen het serienummer te gebruiken dat werd doorgestuurd samen met de download-instructies. Gelieve dus tijdens de registratie steeds uw serienummer bij de hand te houden. Als software-ontwikkelaar beseffen we maar al te goed dat het beveiligen van de software niet steeds door de klanten wordt geapprecieerd. Maar geloof dat dit het enige middel is om de toekomst van onze produkten te vrijwaren en de software te blijven aanpassen aan de noden van de moderne gebruiker. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Wanneer moet ik het programma registreren ?

Wanneer u het programma voor het eerst opstart zal een registratiescherm afgebeeld worden. Gelieve de verschillende schermen in het registratieproces zo volledig mogelijk in te vullen. Vul ook steeds een geldig e-mailadres in zodat we u kunnen contacteren bij problemen. U kunt deze registratie zowel online via Internet (24/24u) als telefonisch (tijdens de kantooruren) uitvoeren. Ook wanneer u het programma op een andere PC overbrengt zult u opnieuw een registratiescherm krijgen. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Waar vind ik het serienummer ?

Het serienummer vindt u in de verpakking van de cdrom en is strikt persoonlijk; het bevat o.a. uw klantnummer. Dit nummer bestaat steeds uit een tekenreeks van 4 keer 5 tekens (vb. "AEZ45-54RFT-0995R-AAZP9"). Bewaar dit nummer goed want dit geldt samen met uw faktuur als enige bewijs van aankoop van de software. (Ook om later eventueel te upgraden heeft u dit nodig.) Het is dan ook ten strengste verboden om uw serienummer aan derden door te geven. Door uw serienummer te verspreiden riskeert u op termijn ZELF niet meer met uw eigen software te kunnen werken omdat we bij misbruik het serienummer uit onze database zullen schrappen. Gebruikers van de trial-versie vinden het serienummer bij de download-instructies die werden doorgestuurd na het aanvragen van de proefperiode. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Waarom vraagt het programma mij soms om opnieuw te registreren ?

Wanneer u het programma op een andere PC plaatst, of u verandert iets aan uw bestaande configuratie (extra harde schijf, ...) dan is het inderdaad mogelijk dat het programma u opnieuw vraagt om de registratiegegevens (en ook het serienummer). Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Ik krijg het registratiescherm maar ik vind nergens het bijhorende serienummer.

Indien u het programma reeds eerder registreerde en u het serienummer nu nergens meer terugvindt dan kunt u het aanvraagformulier op deze website invullen : http://register.pavell.com.

Wij zullen u dan zo snel mogelijk uw origineel serienummer via e-mail doorsturen. Hou dit serienummer dan zorgvuldig bij want dit is het enige serienummer dat u voor het programma zult ontvangen. Hiermee kunt u de software ook achteraf opnieuw installeren en registreren, indien u

bijvoorbeeld een computerpanne heeft gehad. (Het toesturen van uw serienummer gebeurt ALLEEN via e-mail. Gelieve bij de aanvraag dus steeds een CORRECT emailadres op te geven. Zoniet zult u uw serienummer ONMOGELIJK kunnen ontvangen.) Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Mijn proefperiode van VisionExpert is verlopen, wat moet ik nu doen ?

Indien u het programma wenst aan te kopen dan kunt u uw bestelling plaatsen via het registratiescherm of ook via deze website. We zullen u dan zo snel mogelijk contacteren. Indien u het programma nog 1 à 2 weken extra wenst uit te testen dan kunt u een e-mail sturen naar info@visionexpert.be met daarin uw persoonlijke gegevens. Bestaande VisionExpert-gebruikers kunnen hun bestaande serienummer gebruiken om deze trial-versie te registreren en zo verder te blijven werken met de trial-versie. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Het online registreren van de software lukt niet, wat moet ik doen ?

Waarschijnlijk krijgt het programma geen verbinding via Internet. Het is namelijk mogelijk dat uw internet niet is aangesloten, of dat een Firewall of anti-virusprogramma de toegang van VisionEXPERT tot het internet verbiedt. Kontroleer deze zaken, en schakel desnoods de internet-security (tijdelijk) uit en probeer opnieuw te registreren. (Voor de Realtime-versie van VisionEXPERT heeft VisionEXPERT trouwens ALTIJD toegang tot het Internet nodig.) Indien dit geen oplossing biedt, dan kunt u de registratie ook telefonisch doen door de registratiecode die verschijnt door te bellen naar het telefoonnummer dat verschijnt. Een andere mogelijkheid is deze registratiecode door te mailen naar info@visionexpert.be. We zullen u dan zo snel mogelijk een registratienummer terugmailen waarmee u het programma definitief kunt registreren. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

Kan ik als bestaande Vision2000-gebruiker GRATIS de upgrade bekomen ?

De upgrade van Vision2000 (de voorganger van VisionEXPERT) naar VisionEXPERT is geen gratis upgrade maar is een betalende upgrade. De upgrade kan nog tijdelijk via deze website besteld worden, zolang de voorraad strekt. Wanneer de Vision2000-upgrades uitverkocht zijn kunt u hoogstens een klantenkorting krijgen. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Kan ik mijn huidige gegevens uit Vision2000 blijven gebruiken ?

Gebruikers die over de vorige versie van het programma beschikken (Vision2000) worden aangeraden om hun historieken éénmalig te converteren, zodat u ook de portefeuilles die u in andere programma’s heeft opgemaakt (Portfolio2000, ...) kunt blijven gebruiken.  Dit conversiescherm wordt éénmalig automatisch opgestart wanneer u VisionEXPERT voor het eerst opstart. Het programma zal automatisch detecteren waar u Vision2000 had geïnstalleerd. Vervolgens krijgt u alle Vision2000-markten te zien en kunt u de markten aankruisen die u naar VisionEXPERT wenst te verplaatsen. In de volgende schermen kunt u dit ook doen voor de lijsten en de schermen die u wenst over te nemen uit Vision2000. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Worden bij de Vision2000-upgrade ook historieken geleverd ?

Bij de Vision2000-Upgrades worden door ons nooit koershistorieken meegeleverd, omdat

we er van uitgaan dat u uw bestaande gegevens wel wenst te bewaren en dus te converteren

(zie hierboven). Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Kan ik na de conversie Vision2000 nog gebruiken ?

Door uw Vision2000-data naar VisionExpert te converteren (zoals hierboven beschreven) zullen deze gegevens (markten, lijsten en schermen) niet meer in Vision2000 toegankelijk zijn. Deze conversie is dus definitief en onomkeerbaar. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Kan ik niet gewoon starten met kompleet nieuwe data ?

Na de conversie kunt u nog steeds kiezen om sommige (of alle) bestaande markten te wissen en de "nieuwe" markten te installeren. Deze historieken zijn waarschijnlijk uitgebreider en beter bijgewerkt dan deze die u momenteel in Vision2000 gebruikt, vooral indien u vroeger de koersen via Teletext bijwerkte.  Gelieve er dan rekening mee te houden dat u sommige koppelingen met andere programma's (Excel, Portfolio2000, …) zult moeten aanpassen.

Om nieuwe markten in VisionExpert te downloaden kiest u in de navigatiebalk de keuze "Diversen - Historieken". Klik vervolgens op "Downloaden van Internet". Meer informatie hierover in het hoofdstuk "Historieken". Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wordt er een handleiding meegeleverd bij de aankoop van het programma ?

De handleiding van VisionEXPERT is opgesplitst in 2 documenten : een snel-van-start-Handleiding (QuickStart) en de Gebruikershandleiding. De enige "gedrukte" handleiding die wordt meegestuurd is de QuickStart-manual. Deze handleiding bevat de nodige instructies om snel met het programma aan de slag te kunnen. In deze QuickStart wordt ook verduidelijkt hoe u de (veel uitgebreidere) gebruikershandleiding kunt oproepen. Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Waar kan ik de handleiding van VisionEXPERT vinden ?

De handleiding van het programma kunt u rechtstreeks in het programma oproepen via de menukeuze "Help - Gebruikshandleiding" in de menubalk van het programma. Het programma zal vervolgens het PDF-document openen en afbeelden. Indien het programma de handleiding niet op schijf terugvindt, dan zal VisionEXPERT proberen om deze eerst via deze website te downloaden. Om het PDF-document nadien te kunnen openen is Adobe Acrobat Reader vereist. Gebruikers die niet over Adobe Acrobat Reader beschikken kunnen deze gratis downloaden op deze locatie : Adobe Acrobat ReaderTerug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Is de handleiding ook online op de website te bekijken ?

Beide handleidingen kunt u via deze website downloaden : VisionEXPERT QuickStart en de VisionEXPERT Manual. Bij het programma wordt alleen de gedrukte versie van de QuickStart meegeleverd, de andere handleiding kunt u eventueel afdrukken. Op onze website kunt U dus steeds de meest recente handleiding downloaden. Terug naar FAQ inhoudstabel...

   

 

Hoe kan ik een gedrukte handleiding op papier bekomen ?

U kunt deze PDF-versie downloaden en eventueel in zijn geheel op uw printer afdrukken. Ook zijn er Copy-Centers die PDF-documenten rechtstreeks kunnen drukken en inbinden. Terug naar FAQ inhoudstabel...

   

 

Wordt deze handleiding regelmatig bijgewerkt ?

Een wijziging aan het programma resulteert meestal ook in een wijziging van de handleiding. Vandaar dat we de recentste handleiding steeds op onze website plaatsen. Hierboven vindt u waar u deze kunt downloaden. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Hoe kan ik de recentste handleiding bekomen ?

De gemakkelijkste manier is de volgende : verwijder de bestaande handleiding (Manual_NL.PDF) via de "Verkenner" van uw harde schijf. De handleiding bevindt zich op schijf in de volgende directory : c:\program files\visionexpert\manual\Manual_NL.PDF. Vervolgens start u VisionEXPERT op en roept u de handleiding op via de menukeuze "Help - Gebruikshandleiding". Het programma zal de handleiding nu niet meer terugvinden en de recentste manual wordt automatisch via Internet gedownload. Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Bevat uw handleiding meer uitleg over de verschillende indicatoren ?

Alleen de manier waarop u de verschillende indicatoren kunt parametreren komt in de handleiding aan bod. Hoe u deze indicatoren in de praktijk moet gebruiken en hoe u de resultaten precies moet interpreteren wordt niet in de handleiding besproken. Om wegwijs te geraken in deze wereld van Technische Analyse werd in samenwerking met BeursBrief een speciale website ontwikkeld. Op www.beursbrief.be vindt men een volledig Nederlandstalige beschrijving van alle indicatoren, oscilatoren, koerspatronen en studies die men in VisionEXPERT Professional aantreft. De voorbeeldgrafieken werden steeds volledig grafisch met VisionEXPERT uitgewerkt. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

In de handleiding vind ik geen oplossing tot mijn vraag, wat kan ik doen ?

Indien u noch in deze handleiding, noch op deze FAQ een oplossing vindt voor uw probleem, dan kunt u ook terecht op het gebruikersforum : op dit "messageboard" kunnen de ervaringen van andere gebruikers u misschien op weg helpen naar de oplossing. Indien u hier uw probleem formuleert dan kunnen ook andere gebruikers u te woord staan.  U kunt dit gebruikersforum ook rechtstreeks vanuit VisionEXPERT oproepen via de menukeuze 'Help - VisionExpert Messageboard'.

U kunt uw probleem eventueel ook voorleggen aan onze helpdesk via het e-mailadres info@visionexpert.be. We helpen u dan graag verder. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Waar dient het gebruikersforum precies voor ?

Bij problemen met de software raden we u aan om steeds ook eens het discussieforum op de website te bekijken. Dit ‘messageboard’ werd speciaal opgericht om alle VisionEXPERT-gebruikers met elkaar in contact te brengen. Vindt u in de FAQ (zie hier­boven) geen oplossing tot uw probleem, dan vindt u op dit forum misschien een ant­woord op uw vraag. Zoniet dan kunt u uw probleem hier voorleggen zodat ook andere gebruikers hiervan op de hoogte blijven. Dit forum beschikt eveneens over een zeer uitgebreide zoekfunctie. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

Kan ik het programma koppelen aan mijn versie van Portfolio2000 ?

Gebruikers die ook over het portefeuillebeheer-programma Portfolio2000 beschikken kunnen dit programma ook koppelen aan VisionEXPERT, zonder dat hiervoor een nieuwe versie van Portfolio2000 moet geïnstalleerd worden. In Portfolio2000 moet u bij de "Instellingen" onder "Databanken" naast "Via Vision2000" gewoon de directory van VisionEXPERT invullen (c:\program files\visionexpert\). Op deze manier zal Portfolio2000 de databestanden van VisionEXPERT gebruiken om de actuele koersen van de effecten te bekomen. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Kan ik de proef-versie van VisionEXPERT koppelen aan Portfolio2000 ?

Het wordt ten sterkste afgeraden om uw bestaande Portfolio2000 te koppelen aan de trial-versie van VisionExpert (dus de proefversie). Niet alleen wordt deze versie in een andere directory geïnstalleerd dan de gewone versie, ook zal dit programma na een aantal weken ophouden met werken, en dan zullen ook uw gekoppelde portefeuilles niet meer worden bijgewerkt. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Kan ik de portefeuilles uit Portfolio2000 oproepen in VisionEXPERT ?

Wanneer Portfolio2000 op deze manier gekoppeld is aan VisionEXPERT, dan kunt u deze portefeuilles overal in het programma oproepen, zowel bij Agenda, Analyse, QuickCharts, ... Op deze manier krijgt u in het Mozaiëk-scherm mooi alle grafieken van de aandelen uit uw portefeuille op éénzelfde scherm (bijvoorbeeld 9 grafieken op één scherm). Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Ik kan de portefeuilles oproepen, maar de aandelen die erin staan lijken niet te werken

VisionEXPERT kan de inhoud van een portefeuille uit Portfolio2000 inderdaad oproepen en in de tabel afbeelden. Om dit aandeel op te roepen (bv in een grafiek) dan moet dit aandeel binnen Portfolio2000 ook aan VisionEXPERT gekoppeld zijn. Waarschijnlijk moet u dit aandeel binnen Portfolio2000 dus eerst eens (opnieuw) koppelen aan VisionEXPERT. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Hoe kan ik de transacties automatisch op mijn grafieken laten afbeelden ?

Indien uw portefeuilles uit Portfolio2000 aan VisionEXPERT gekoppeld zijn, dan kunt u inderdaad uw transacties op de grafiek laten afbeelden via handige tekstlabels. Dit kan echter alleen wanneer u in het grafieken-scherm een portefeuille uit Portfolio2000 aan het analyseren bent. Alleen dan zal het programma ook toegang hebben tot de transacties, en kunt u deze transacties oproepen bij de eigenschappen van het effect onder "Portfolio2000 orders". Deze orders kunt u ook oproepen in het voorbeeldvenster aan de rechterzijde onder "Portefeuille". Wanneer u met de muis over deze orders beweegt zullen deze transacties op de grafiek overgebracht worden. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

Kan ik de updates van het programma GRATIS downloaden ?

De ontwikkeling aan de software ligt niet stil ! Met een team van professionals zijn we continu bezig om het programma zo veel mogelijk aan de eisen van de moderne belegger te doen aansluiten. Als geregistreerde gebruiker van VisionEXPERT kunt u steeds GRATIS de wijzigingen (minor releases) aan het programma downloaden. Merk op dat het hier niet gaat om bugg-fixes zoals bij de meeste programma's het geval is, maar om regelrechte uitbreidingen aan de software. Indien u niet beschikt over een geregistreerde versie (bv een trial-versie) dan moet u deze versie eerst registreren (dus ook aankopen). Pas nadien kan je de recentste versie downloaden. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

Waar kan ik zien of ik over de recentste versie van het programma beschik ?

Start het programma op en kies in de menubalk van het programma de menukeuze "Help - About VisionExpert...".  Rechtsonderaan in het opstartscherm ziet u dan onder de naam van de geregistreerde gebruiker ook over welke versie u beschikt. Indien hier bv "Professional 4.1 (build 38.982)" staat dan beschikt u over VisionEXPERT Professional versie 4.1. Tussen haakjes staat steeds de "release" en de "build". Hoe hoger de "build" hoe recenter uw versie is. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Waar kan ik een overzicht zien van de aangebrachte wijzigingen ?

Zeer belangrijk bij het installeren van een upgrade is dat u eerst het overzicht met de aangebrachte wijzigingen raadpleegt, zodat u weet welke zaken er precies aan de software werden aangepast. Om een overzicht te krijgen van de aangebrachte wijzigingen kiest u in het programma de menukeuze "Help - VisionExpert Aanpassingen". Het programma toont u dan automatisch het overzicht op de website met alle wijzigingen sinds u het programma laatst bijwerkte. Bovenaan deze lijst vindt u ook steeds het versienummer van de meest recente versie en ook uw eigen versienummer terug. Indien hier geen enkele melding staat dan beschikt u waarschijnlijk over de recentste versie van het programma. Bij "major releases" (zoals bvb van versie 4.0 naar 4.1) zijn de wijzigingen zodanig talrijk dat meestal slechts enkele hoofdpunten worden aangekaart. (De wijzigingen aan de Basic-versie en de Professional zijn gelijklopend, dus dit is hetzelfde overzicht.) Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Kan ik dit overzicht ook op de website raadplegen ?

Ook indien u niet over VisionEXPERT beschikt kunt u het overzicht met de aangebrachte wijzigingen raadplegen. Dit overzicht staat op de volgende locatie : overzicht aanpassingen.

 

Gebruikers die de TIJD-versie van VisionEXPERT gebruiken moeten echter DIT overzicht raad- plegen, omdat dit een andere versie betreft : overzicht aanpassingen TIJD-versie. (Merk op dat de release-datums van beide versies kunnen verschillen vanwege het verschil in de functionaliteiten van beide programma's.) Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Hoe kan ik de recentste versie van het programma downloaden ?

Geregistreerde gebruikers kunnen via de menukeuze "Help - VisionExpert Update" steeds de recentste versie van het programma downloaden. Bovendien krijgt u hier eerst een mooi overzicht met een duidelijke beschrijving van alle aangebrachte wijzigingen. Nadat de update werd gedownload moet u het programma herstarten. U zult dan een Setup-programma krijgen waarmee u de upgrade kunt installeren. Het is hierbij belangrijk (!) dat u de upgrade installeert in exact dezelfde directory als uw vorige versie (normaal gezien is dit "c:\program files\visionexpert").

(!) Op onze Tips&Tricks-pagina vindt u hierover een zeer gedetailleerde uitleg : Tips&Tricks Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

De menukeuze "Help-VisionExpert Update" is niet zichtbaar in mijn versie !

Indien u niet over een geregistreerde versie beschikt (zoals bv de trialversie) dan is deze optie inderdaad niet zichtbaar. In sommige eerdere releases van VisionEXPERT 4.0 is deze functie om een onbekende reden onzichtbaar. Gelieve dan de update manueel te downloaden zoals hieronder beschreven staat. Vanaf de volgende releases is dit probleem dan opgelost. Raadpleeg eerst het overzicht met de wijzigingen op de website. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Kan ik de update ook ergens manueel downloaden en zelf installeren ?

Indien de update rechtstreeks vanuit het programma niet blijkt te werken, dan kunt u de setup van de recentste versie inderdaad ook via onze website downloaden. Op de update-pagina vindt men steeds een koppeling naar de recentste versie van het programma, samen met de te volgen instructies. (Gebruikers van de TIJD-versie van VisionEXPERT moeten echter deze update-pagina gebruiken : update-pagina TIJD-versie.) U kunt dit Setup-programma downloaden en nadien opstarten om uw VisionEXPERT- versie te laten bijwerken. (!) Installeer deze update in dezelfde directory als waar u VisionEXPERT oorspronkelijk heeft geïnstalleerd (normaal gezien is dit de directory "c:\program files\visionexpert").  Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Ik krijg de melding "Er is geen recentere versie beschikbaar" !

Wanneer u deze melding krijgt bij het updaten van de software dan wil dit zeggen dat u reeds met de recentste versie van het programma werkt. Het is ook mogelijk dat de in het overzicht gemelde release nog niet beschikbaar is voor download. Gelieve dus later eens opnieuw te proberen. Wanneer de uiteindelijke update online staat zal deze dan volautomatisch gedownload worden (zie ook hierboven). Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Worden mijn gegevens overschreven bij de installatie van de nieuwste versie ?

De upgrades van de software bevatten nooit koershistorieken. Ook uw bestaande lijsten en schermen zullen nooit overschreven worden. Maar toch is het aangeraden om minstens één keer per maand een backup te maken van het programma en zijn instellingen. Doordat alle gegevens van VisionEXPERT zich in één en dezelfde directory bevinden is het trouwens zeer eenvoudig om deze directory in z'n geheel op een CDROM of memorycard te kopiëren.  Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Na het updaten van de software beschik ik nog steeds niet over de recentste release.

Indien u meer dan één versie van VisionEXPERT op uw PC heeft staan, kan het inderdaad zijn dat u de verkeerde versie heeft bijgewerkt. Kijk eventueel eerst eens naar welke directory de snelkoppeling waarmee u VisionEXPERT opstart verwijst. Voer dan de upgrade opnieuw uit en kies bij het installeren de juiste directory van het programma. Sommige updates aan de software betreffen niet altijd een aanpassing van het programma, maar alleen van sommige stuur- programma's of drivers. Dan is het ook mogelijk dat uw programma exact hetzelfde versie- nummer heeft dan voor de upgrade. Alleen de stuurprogramma's werden dan aangepast.  Terug naar FAQ inhoudstabel...

  

 

Ik krijg de melding : "Dit serienummer hoort niet bij dit programma..."

U heeft de nieuwste versie gedownload (zie hierboven) en heeft deze ook succesvol geïnstalleerd. Bij het herstarten van VisionEXPERT vraagt het programma u echter om opnieuw te registeren,

en bovendien krijgt u de melding "Dit serienummer hoort niet bij dit programma maar bij een ANDER programma" nadat u het serienummer ingevoerd heeft.

 

Waarschijnlijk komt dit omdat u de upgrade zelf manueel heeft gedownload en de verkeerde upgrade heeft gedownload. Er bestaan namelijk meerdere versies van VisionEXPERT. Zo is er onder andere ook een TIJD-versie (TIJD-build) op de markt die exclusief door TijdBeursmedia op de markt wordt gebracht. Deze versie bevat onder andere GEEN mogelijkheid om gratis koersen te downloaden, maar bevat dan weer wel de mogelijkheid om fundamentals en nieuwsberichten in te lezen (mits abonnement).

 

De release-datums van de upgrades van de verschillende versies lopen echter niet gelijk. Het is dus mogelijk dat de ene versie eerder beschikbaar is dan de andere. Het enige wat u kunt doen is wachten tot wanneer de release voor uw versie beschikbaar wordt. We adviseren dan ook om steeds IN het programma ZELF te kijken of er een nieuwe versie beschikbaar is (via de menukeuze "Help - VisionEXPERT aanpassingen", zie ook hierboven) . Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

Het bijwerken van de upgrade lukt absoluut niet meer.

De upgrades aan de software bevatten alleen deze bestanden die werden aangepast. Bestanden die niet werden aangepast komen dus niet in de upgrade voor. U kunt dus best steeds alle upgrades uitvoeren wanneer deze beschikbaar komen. Op deze manier mist u geen enkel bestand. Zoniet kan het voorkomen dat uw versie TE "verouderd" is om via Internet te upgraden. U kunt dan éénmalig opnieuw de CDROM bestellen met daarop de meest recente versie van het programma. Vanaf dan kunt u opnieuw alle updates GRATIS via Internet downloaden. Terug naar FAQ inhoudstabel...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright 2009 PAVELL Software Belgium

Alle rechten voorbehouden

http://www.visionexpert.be

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

















eXTReMe Tracker